Zasady udostępniania dokumentacji medycznej
Upoważnionymi do odbioru dokumentacji medycznej są:
- pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy;
- osoba upoważniona przez pacjenta;
- uprawniony organ lub podmiot;
- po śmierci pacjenta dokumentacja medyczna jest udostępniana osobie upoważnionej przez pacjenta za życia lub osobie, która w chwili zgonu pacjenta była jego przedstawicielem ustawowym; dokumentacja medyczna jest udostępniana także osobie bliskiej, chyba że udostępnieniu sprzeciwiła się inna osoba bliska lub sprzeciwił się temu pacjent za życia (art. 26 ust.2 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta)
Dokumentacja medyczna udostępniana jest w formie:
- do wglądu (także do baz danych w zakresie ochrony zdrowia) na miejscu, pod nadzorem osoby uprawnionej do udostępniania dokumentacji medycznej, w tym: pracownika rejestracji, pracownika sekretariatu medycznego, lekarza prowadzącego/lekarza dyżurnego, z zapewnieniem możliwości sporządzenia notatek lub zdjęć. Dotyczy to zarówno dokumentacji papierowej, jak i prowadzonej w formie elektronicznej;
- poprzez sporządzenie kopii (wyciągów, odpisów) dokumentacji papierowej oraz wydruku z dokumentacji elektronicznej lub kopii wyników badań na nośnikach elektronicznych;
- poprzez wydanie oryginału za pokwitowaniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, na żądanie organów władzy publicznej albo sądów powszechnych, a także w przypadku gdy zwłoka w wydaniu dokumentacji mogłaby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia pacjenta;
- za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej;
- na informatycznym nośniku danych.
Udostępnianie dokumentacji medycznej
Dokumentacja medyczna udostępniana jest na wniosek złożony w formie
- pisemnej,
- ustnej lub telefonicznej po uprzedniej weryfikacji tożsamości
Pacjent może skorzystać z gotowego Wniosku o wydanie dokumentacji medycznej. Wniosek o wydanie dokumentacji medycznej można składać:
- w sekretariacie medycznym oddziału lub rejestracji poradni w godzinach od 8.00 do 14.30 od poniedziałku do piątku;
- przesłać na adres: NU-MED GRUPA SA, ul. Królewiecka 146, 82-300 Elbląg;
- przesłać drogą elektroniczną na adres: sekretariat@nu-med.pl
W przypadku odbioru dokumentacji medycznej przez osobę inną niż pacjent lub osoba wskazaną w dokumentacji medycznej (w Karcie upoważnień i zgód) należy dodatkowo złożyć Upoważnienie do wydania dokumentacji medycznej.
Sposób odbioru dokumentacji medycznej:
- odbiór osobisty lub przez osobę upoważnioną następuje w godzinach: 8.00 – 15.00, od poniedziałku do piątku (z wyłączeniem świąt) w sekretariacie medycznym oddziału lub rejestracji poradni
- na prośbę wnioskodawcy dokumentacja medyczna zostaje wysłana listem poleconym
Pacjent ma prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych.
Zgodnie z art. 28 ustawy o Prawach prawa pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta za udostępnienie Pacjentowi dokumentacji medycznej podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych może pobierać opłatę. Opłaty nie pobiera się w przypadku udostępnienia dokumentacji medycznej:
pacjentowi albo jego przedstawicielowi ustawowemu po raz pierwszy w żądanym zakresie i w sposób, o którym mowa w ustawie;
w związku z postępowaniem przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych.
Aktualne informacje dotyczące zasad udostępniania dokumentacji medycznej oraz wysokości opłat z tytułu udostępnienia dokumentacji w określonej formie dostępne są w Rejestracji Centrum Radioterapii i Onkologii, tel. 55 2358900 - 01
Udostępnianie Dokumentacji Medycznej w NU-MED Centrum Diagnostyki i Terapii Onkologicznej Katowice
Pacjenci lub osoby upoważnione, które chcą uzyskać dokumentację medyczną z planu leczenia lub wynik TK do planowania, mogą zgłaszać prośbę w następujący sposób:
Formy Złożenia Wniosku
- Pisemnie - wypełniając formularz dostępny w rejestracji, sekretariatach medycznych, sekretariacie administracji w siedzibie NU-MED Centrum Diagnostyki i Terapii Onkologicznej Katowice lub na stronie internetowej www.nu-med.pl.
- Ustnie - po uprzedniej weryfikacji tożsamości.
- Telefonicznie - dzwoniąc pod numer CALL CENTER: 32 420 10 20.
- Elektronicznie (e-mail) - wysyłając wiadomość na adres: katowice-sekretariat@nu-med.pl.
Miejsce i Godziny Składania Wniosków
- Osobiście - w Sekretariacie Administracji w siedzibie NU-MED Centrum Diagnostyki i Terapii Onkologicznej Katowice, od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 14:00.
- Pocztą - przesyłając na adres: NU-MED Centrum Diagnostyki i Terapii Onkologicznej Sp. z o.o. ul. Ceglana 35, 40-514 Katowice.
- Elektronicznie (e-mail) - wysyłając wiadomość na adres: katowice-sekretariat@nu-med.pl.
- Telefonicznie - dzwoniąc pod numer: 32 420 10 20.
Forma Przekazania Dokumentacji
Pacjent lub osoba upoważniona ustala bezpośrednio z sekretariatem formę przekazania dokumentacji (skan, płyta CD) oraz sposób jej przekazania. Dokumentację możemy przekazać:
- Pocztą tradycyjną - pierwsza kopia dokumentacji jest darmowa.
- Online - w formie zaszyfrowanego dożywotniego dostępu do chmury lub linku.
- Bezpośrednio - w NU-MED Centrum Diagnostyki i Terapii Onkologicznej w Katowicach.
Wymagania Przed Wydaniem Dokumentacji
Przed wydaniem dokumentacji pacjent zobligowany jest do dostarczenia (skanem lub fizycznie) formularza zgody.
Uzyskanie Pełnej Dokumentacji
W przypadku, kiedy pacjent lub osoba upoważniona chcą uzyskać pełną dokumentację, proszeni są o kontakt z działem dokumentacji medycznej UCK SUM:
NU-MED Centrum Diagnostyki i Terapii Onkologicznej w Katowicach oraz Uniwersyteckie Centrum Kliniczne im. prof. K. Gibińskiego SUM w Katowicach ściśle współpracują w zakresie przekazywania dokumentacji medycznej.
Prawo Pacjenta do Dostępu do Dokumentacji Medycznej
Pacjent ma prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych. Zgodnie z art. 28 ustawy o Prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, za udostępnienie pacjentowi dokumentacji medycznej podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych może pobierać opłatę. Opłaty nie pobiera się w przypadku udostępnienia dokumentacji medycznej:
- Pacjentowi albo jego przedstawicielowi ustawowemu po raz pierwszy w żądanym zakresie i w sposób, o którym mowa w ustawie.
- W związku z postępowaniem przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych.
Aktualne informacje dotyczące zasad udostępniania dokumentacji medycznej oraz wysokości opłat z tytułu udostępnienia dokumentacji w określonej formie dostępne są w Sekretariacie Medycznym, tel. 32 420 10 20.
Kontakt ws. dokumentacji medycznej z Panią Małgorzatą Kapińską. Sekretariat ordynatora Chemioterapii na I piętrze.
Telefon: 44 786 81 84
e-mail: malgorzata.kapinska@nu-med.pl
Pacjent ma prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych.
Zgodnie z art. 28 ustawy o Prawach prawa pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta za udostępnienie Pacjentowi dokumentacji medycznej podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych może pobierać opłatę. Opłaty nie pobiera się w przypadku udostępnienia dokumentacji medycznej:
pacjentowi albo jego przedstawicielowi ustawowemu po raz pierwszy w żądanym zakresie i w sposób, o którym mowa w ustawie;
w związku z postępowaniem przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych.
Aktualne informacje dotyczące zasad udostępniania dokumentacji medycznej oraz wysokości opłat z tytułu udostępnienia dokumentacji w określonej formie dostępne są w Sekretariacie Ordynatora Chemioterapii, I piętro u Pani Małgorzaty Kapińskiej.
Telefon: 44 786 81 84
e-mail: malgorzata.kapinska@nu-med.pl
Pliki do pobrania:
Wniosek o wydanie dokumentacji medycznej
Zasady udostępniania dokumentacji medycznej
Upoważnieni do odbioru dokumentacji medycznej:
Podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych ma obowiązek udostępnić dokumentację medyczną pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu, osobie upoważnionej przez pacjenta, upoważnionym organom, po śmierci pacjenta prawo wglądu w dokumentację medyczną ma osoba upoważniona przez pacjenta za życia – upoważnienie do odbioru dokumentacji.
Formy udostępniania dokumentacji medycznej:
Dokumentacja medyczna może zostać udostępniona:
zdo wglądu, w tym także do baz danych w zakresie ochrony zdrowia,
- w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych, z wyłączeniem medycznych czynności ratunkowych,
- w siedzibie podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych,
- z zapewnieniem pacjentowi lub innym uprawnionym organom lub podmiotom możliwości sporządzenia notatek lub zdjęć,
- przez sporządzenie jej wyciągu, odpisu, kopii lub wydruku,
- przez wydanie oryginału za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, na żądanie organów władzy publicznej albo sądów powszechnych, a także w przypadku gdy zwłoka w wydaniu dokumentacji mogłaby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia pacjenta, za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej,
- na informatycznym nośniku danych.
Dokumentacja medyczna jest udostępniana na podstawie pisemnego wniosku: złożonego osobiście w Sekretariacie Medycznym, przesłanego mailowo na adres : paulina.galka@nu-med.pl, rejestracja.zamosc@nu-med.pl, przesłanego listownie na adres: NU-MED Aleje Jana Pawła II 10, 22-400 Zamość
Kontakt: Sekretariat medyczny nr tel: 84 535 9 860
Terminy realizacji wniosków :
Odbiór osobisty lub odbiór przez osobę upoważnioną – do 3 dni od momentu złożenia wniosku, wysyłka pocztą – do 14 dni od momentu złożenia wniosku.
Poprawnie wypełniony wniosek powinien zawierać:
- datę wypełnienia wniosku,
- dokładne dane osobowe i adresowe wnioskodawcy: imię, nazwisko, PESEL, kod pocztowy, poczta, ulica, numer domu, miasto,
- dane kontaktowe do wnioskodawcy: numer telefonu lub adres email,
W przypadku składania wniosku jako osoba upoważniona:
- upoważnienie pacjenta, jeśli nie znajduje się w dokumentacji,
- nazwę Pracowni, w której wykonano badanie,
- nr badania, z którego ma być udostępniona dokumentacja medyczna
Rodzaj dokumentacji:
- opis badania,
- płyta CD z dokumentacją obrazową
Sposób odbioru dokumentacji medycznej:
- wnioskowaną dokumentację proszę wysłać na wskazany adres,
- wnioskowaną dokumentację odbiorę osobiście,
- dokumentację proszę wydać osobie upoważnionej przeze mnie na podstawie pisemnego upoważnienia zawierającego co najmniej imię i nazwisko oraz nr dowodu osobistego osoby upoważnionej,
- podpis osoby wnioskującej – w przypadku przesyłania prośby mailowo prosimy dołączenie skanu wniosku wraz z podpisem.
Dokumentacja medyczna informacje dodatkowe:
Każdy podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych jest zobowiązany do:
- prowadzenia i przechowywania dokumentacji medycznej pacjenta
- zapewnienia ochrony danych zawartych w dokumentacji medycznej
Dokumentacja medyczna pacjenta jest własnością podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych.
Dokumentacja medyczna może być udostępniana także:
- innym podmiotom udzielającym świadczeń zdrowotnych, jeżeli jest ona niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych ,
- organom władzy publicznej, Narodowemu Funduszowi Zdrowia, organom samorządu zawodów medycznych oraz konsultantom krajowym i wojewódzkim, w zakresie niezbędnym do wykonywania przez te podmioty ich zadań, w szczególności kontroli i nadzoru,
- ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, sądom, w tym sądom dyscyplinarnym, prokuraturom, lekarzom sądowym i rzecznikom odpowiedzialności zawodowej, w związku z prowadzonym postępowaniem,
- uprawnionym na mocy odrębnych ustaw organom i instytucjom, – jeżeli badanie, którego dotyczy dokumentacja, zostało przeprowadzone na ich wniosek,
- organom rentowym oraz zespołom do spraw orzekania o niepełnosprawności – w związku z prowadzonym przez nie postępowaniem,
- podmiotom prowadzącym rejestry usług medycznych – w zakresie niezbędnym do prowadzenia rejestrów, zakładom ubezpieczeń – za zgodą pacjenta,
- lekarzowi, pielęgniarce lub położnej, w związku z prowadzeniem procedury oceniającej podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych na podstawie przepisów o akredytacji w ochronie zdrowia – w zakresie niezbędnym do jej przeprowadzenia
- szkole wyższej lub instytutowi badawczemu do wykorzystania w celach naukowych – bez ujawniania nazwiska i innych danych umożliwiających identyfikację osoby, której dokumentacja dotyczy.
Przechowywanie dokumentacji medycznej:
Dokumentacja medyczna powinna być przechowywana przez okres 20 lat (licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu).
Wyjątki dotyczą:
- dokumentacji medycznej w przypadku zgonu pacjenta na skutek uszkodzenia ciała lub zatrucia, która jest przechowywana przez okres 30 lat (licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpił zgon),
- zdjęć rentgenowskich przechowywanych poza dokumentacją medyczną pacjenta, które są przechowywane przez okres 10 lat (licząc od końca roku kalendarzowego,w którym wykonano zdjęcie),
- skierowań na badania lub zleceń lekarza, które są przechowywane przez okres 5 lat (licząc od końca roku kalendarzowego, w którym udzielono świadczenia będącego przedmiotem skierowania lub zlecenia),
- dokumentacji medycznej dotyczącej dzieci do ukończenia drugiego roku życia, która jest przechowywana przez okres 22 lat.
Po upływie określonego powyżej czasu dokumentacja medyczna powinna zostać zniszczona w sposób uniemożliwiający identyfikację pacjenta, którego dotyczyła.
Pacjent ma prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych.
Zgodnie z art. 28 ustawy o Prawach prawa pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta za udostępnienie Pacjentowi dokumentacji medycznej podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych może pobierać opłatę. Opłaty nie pobiera się w przypadku udostępnienia dokumentacji medycznej:
pacjentowi albo jego przedstawicielowi ustawowemu po raz pierwszy w żądanym zakresie i w sposób, o którym mowa w ustawie;
w związku z postępowaniem przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych.
Aktualne informacje dotyczące zasad udostępniania dokumentacji medycznej oraz wysokości opłat z tytułu udostępnienia dokumentacji w określonej formie dostępne są w Sekretariacie Medycznym, tel. 84 535 9 860